20-11-2013

HARDLOPEN | Hans Mellendijk





Foto's: © Herman ter Beek


Hardlopen


Ernst of scherts?

Bijna zelfde klank, andere betekenis.
Woordspelingen op de oude Usseler Es.
In de vorm van een groot hart
lopen als ode aan landschap.

Kruising Lammerinkweg, .... ?
Hé die lange is dat niet Marijke?
'K ben een boon als dat niet zo is.
En zie ik daar ook niet Michel?

Jawel, Cardena helemaal uit Colombia.
Om hier de meer dan miljoenste
verjaardag van de kunst te vieren.
Verwarmde toen al water en aarde.

Anne Mieke, Herman, die we daar, daar zien.
Lies loopt door de tuin van Gert en Hermien.
Weinig is daar van overgebleven.
Want wat heeft het landschap nu voor waarde?

Onder het schrikdraad door, als een slang.
Ligt daar nog die lege fles Hartevelt?
Door bulldozers gevonden of geveld?
Ter Balktschap omwoeld. De vooruitgang.

Jonge honden in de tuin van Plato dat waren wij.

De veelbelovende toekomst van gisteren tegemoet.
Anne Miek bakte een reeks. Groen kloek ontroerend goed
'Gids voor de Nederlandse Tuin- en Landschapsarchitectuur'.
Marijke tref ik jaren later in de 'Dikke Komrij'.

Zo hard heb ik niet gelopen.
het lot sloeg bij mij weer woordspelig toe.
Het hart. Tja. Nomen est omen.
Pas toen d'ene ader stokte, dichtader opende.

Op een studieochtend, dat fatale uur. Hart(d) voor cultuur.

Tussen ter Balkt en Boon.
In die breedte wil ik bouwen.
In die weelde wil ik leven.
In dat ritme. Hoor ik hoon?

Tussen de schuifpuien,
en schuivende panelen
van mijn tot nu toe leven.

Schets, slechts?



gepubliceerd in Trouw dicht in de buurt - bundel Overijssel - 8 februari 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten